20 sep

Studiedag met wel honderden leerkrachten bij elkaar? Wat een schat aan kennis en ervaring bij elkaar, met deze 4 tips maak je hier gebruik van.

Kaartenset rustmoment voor leerkrachten

De meeste scholenstichtingen met name in PO hebben een jaarlijkse “studiedag” met elkaar. Vaak op een mooie locatie waar alle leerkrachten van verschillende samen komen voor een dag vol inspiratie en waar de leerkracht in het zonnetjes staat.

Wanneer je hier over nadenkt, waarschijnlijk honderden leerkrachten bij elkaar: dat is nog eens een grote schat aan onderwijs kennis en ervaring! 
Inspirerende sprekers, die raken en aanzetten tot actie zijn van grote waarde.
Zie daarnaast óók alle inspiratie die aanwezig is in de zaal. Maar hoe doe je dat, met zoveel mensen bij elkaar? Daarvoor heb ik 4 tips op een rijtje gezet:

  1. Inspiratiewand
    Maak een muur waar met post-it’s bijvoorbeeld op flapovers tips (of laat grote posters in de huisstijl drukken) inspiratie gedeeld kan worden. Successen delen is altijd fijn. Je zou kunnen denken aan inspiratie zoals:
    – Dit onderwijsboek raad ik echt aan om te lezen:
    – Deze onderwijspodcast raad ik echt aan om te luisteren:
    – Deze energizer is altijd een succes:
    – Plezier laten beleven met lezen, doe ik/wij door:
    etc etc

Extra leuk om misschien de leukste ideeën te belonen en de tips te bundelen en achteraf rond te sturen. 

2. Neem een podcast op
Een kijkje bij een collega in de keuken, altijd leuk. En dat kan ontzettend goed in een podcast. Dit kan iedereen gemakkelijk beluisteren op een eigen moment. Het is mogelijk om een besloten podcast te maken, die alleen te luisteren is voor medewerkers van de stichting bijvoorbeeld.

Een studiedag is de uitgelezen kans om dit te introduceren en ook (deels) op te nemen. Richt een hoekje in met twee of meer microfoons. Het opnemen kan op allerlei manieren, je kunt denken aan;
Zet je collega in het zonnetje. Bijvoorbeed de collega die een HB klas heeft opzet, de technieklessen binnen de school naar een hoger level heeft gekregen, die een leerling met down syndroom in de kleuterklas heeft leren lezen. Nomineer jou collega en op de studiedag gaan we met elkaar in gesprek om deze kennis en ervaring te delen.
Thema-momenten; zoals tijdens pauze 1 het thema ‘onderwijsboeken’, kom naar de microfoon deel jouw onderwijsboek en waarom. Of bijvoorbeeld vakinhoudelijke thema’s zoals ‘trauma sensitief onderwijs’, deel jouw ervaringstips, boeken/luistertips of verhaal uit de praktijk. 
Je kunt hier heel creatief in zijn, denk bijvoorbeeld ook aan “leuke en grappige uitspraken” of “bewegend leren, de leukste ervaringen verzameld”.

3. Werkvorm 1-2-4-all in de zaal
Met een grote groep mensen is het ook mogelijk om kennis en ervaring uit de zaal op te halen. Zo maakte ik kennis met de “liberating structures‘. Werkvormen die heel erg goed werken om kennis uit de groep op te halen, o.a. gebruikt door dagvoorzitters. Deze werkvorm heeft meerdere stappen om ‘m tot een succes te maken, maar in het kort, denk je eerste alleen na over een vraag, vervolgens deel je dit in een tweetal. Als tweetal ga je op zoek naar een ander tweetal, met z’n vieren bespreek je de overeenkomsten, verschillen én wat er echt van meerwaarde is voor de grote groep. Een dagvoorzitter kan dan vervolgens deze kennis en ervaring uit de zaal ophalen en verbinden. Een werkvorm die echt heel erg goed werkt!

4. “Hoe doen zij dat?”-markt
Leerkrachten die iets in hun school hebben opgezet, een school die ergens expertise in heeft, dit kun je opzetten in een informatiemarkt structuur. 
Om het vooral niet teveel werk te laten zijn voor de leerkrachten die al druk genoeg zijn, kun je als organisatie een poster aanleveren met ruimte om het onderwerp op te schrijven en bijbehorende subonderwerpen. Het is vooral de bedoeling dat de bezoekers vragen stellen aan de ‘experts’, zodat de experts geen hele presentatie hoeven voor te bereiden, maar het een ontspannen en effectief vraaggesprek is.

Zo zijn er volop ideeën die je toe kunt passen om elkaar te inspireren op bijvoorbeeld een “studiedag”. Dit kan ook heel goed in kleinere groepen goed werken. 

Als dagvoorzitter zet ik graag werkvormen in die de deelnemers activeren en waarin ook oog is voor de kennis en ervaring die aanwezig is in de zaal. Creatief meedenken houd ik ook, altijd wel weer iets wat opborrelt. Wil jij jouw congres/evenement/studiedag ook eens voorleggen, neem contact met mij op, dan spreken we elkaar 😉